خانه / مدیریت / ۱۰ ویژگی اول کارآفرینان موفق

۱۰ ویژگی اول کارآفرینان موفق

بدون توجه به معنای موفقیت باید گفت که تعداد زیادی ویژگی مشترک در میان کارآفرینان موفق وجود دارد. شما می‌توانید در کنار هر یک از این ویژگی‌هایی که احساس می‌کنید از آنها بهره‌مند هستید تیک بزنید. بدین ترتیب می‌توانید وضعیت خودتان را به خوبی سبک و سنگین کنید. حتی اگر هیچ کدام از این ویژگی‌ها را ندارید، نباید ناراحت شوید. بسیاری از این ویژگی‌ها را می‌توانید با تمرین و نهادینه کردن نگرش درست در خود بیاموزید، به خصوص اگر از طریق برنامه‌ریزی استراتژیک اهدافی را تعیین نمایید، می‌توانید به راحتی و گام به گام به آن دست یابید.

بایدهای کسب‌و‌کار خانگی

بایدهای کسب‌و‌کار خانگی

دستیابی به موفقیت در هر فعالیتی نیازمند یک سری “بایدها” است. برای رانندگی قانونمند در شهر و جاده، راننده باید گواهینامه داشته باشد؛ برای کسب برتری در ورزش، شخص ورزشکار باید خوب تمرین کند؛ برای داشتن یک دوران بازنشستگی آسوده، شخص باید از مبانی سرمایه‌گذاری به خوبی اطلاع داشته و فعالانه برای دوران بازنشستگی خود سرمایه‌گذاری نماید. اگر هدف شما موفقیت در کسب‌و‌کار است، فرمول آن با موارد ذکر شده در بالا، تفاوت چندانی ندارد. برای این کار هم بایدهایی وجود دارد که باید کاملا برنامه‌ریزی، اجرا و مدیریت شوند. بایدهای زیادی برای کسب‌و‌کار وجود دارد اما این مقاله شامل مطالبی است که به نظر من مهم‌ترین بایدهای ضروری برای شروع به کار و رشد یک کسب‌و‌کار خانگی سودآور است.

۱. به کاری که از آن لذت می‌برید مشغول شوید

لذت از کار

چیزی که شما در قالب رضایتمندی شخصی، سودآوری، ثبات و لذت از کسب‌و‌کار به دست می‌آورید، برآیند چیزی است که در کار خود وارد می‌کنید. بنابراین اگر از کار خود لذت نمی‌برید، باید این انتظار را داشت که این عدم رضایت بر موفقیت شما انعکاس پیدا کند. به عبارت دیگر، عدم رضایت به احتمال فراوان باعث عدم موفقیت شما خواهدشد.

۲. کارتان را جدی بگیرید

جدی گرفتن کار

شما نمی‌توانید انتظار اثربخشی و موفقیت در کسب‌و‌کارتان را داشته باشید مگر اینکه به راستی به کسب‌و‌کار خود، محصولات و خدماتی که عرضه می‌کنید باور داشته باشید. بیشتر کسب‌و‌کارهای خانگی در جدی گرفتن کسب‌و‌کار خود ناموفق هستند و به آسانی از مسیر اصلی خود منحرف می‌شوند، دیگر انگیزه‌ای ندارند و شرایط برای آنها سخت می‌شود. از طرف دیگر، صاحبان این دسته از کسب‌و‌کارها معمولا طعمه‌ی نظرات افراد منفی‌بافی می‌شوند که اصلا آنها را جدی نمی‌گیرند چون آنها در یک دفتر اداری، فروشگاه یا کارخانه کار نمی‌کنند. اما این نظرات بدبینانه که هر روز بر سر صاحبان کسب‌وکار خانگی می‌بارند، زمانی بر آنها بی‌تاثیر خواهدبود که بدانند در سال‌های اخیر تعداد افرادی که در خانه کار می‌کنند و درآمد سالیانه‌ی بسیار خوبی دارند رشد فزاینده‌ای داشته است.


۳. برای همه چیز برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی برای تمام جوانب کسب‌و‌کار خانگی نه تنها یک الزام است بلکه عادتی را به وجود می‌آورد که هر صاحب کسب‌وکار خانگی باید آن را توسعه داده، اجرا کرده و آن را تحت نظارت قرار دهد. برنامه‌ریزی برای کسب‌و‌کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا شما باید برای این کار تمام جوانب کسب‌و‌کار را تحلیل کنید، تحقیق نمایید و داده‌ها را گردآوری کنید تا بر اساس حقایق به دست آمده به نتیجه‌گیری بپردازید. علاوه بر این، برنامه‌ی کسب‌و‌کار کارکرد دیگری نیز دارد که سبب می‌شود شما اهدافتان و نحوه‌ی دستیابی به آنها را به روی کاغذ بیاورید. بدین ترتیب می‌توانید از این برنامه برای ترسیم یک نقشه‌ی راه یا به عنوان یک معیار برای سنجش میزان موفقیت برنامه یا بخشی از برنامه استفاده کنید.



۴. هوشمندانه پول خرج کنید

مدیریت پول

مایه‌ی حیات هر کسب‌و‌کاری گردش نقدی آن است. شما از پول برای خرید کالا، دریافت خدمات، تبلیغات و بازاریابی، تعمیر و تعویض ابزارها و تجهیزات و کسب سود استفاده می‌کنید تا بتوانید به حیات کاری خود ادامه دهید. بنابراین، همه‌ی صاحبان کسب‌و‌کار خانگی باید مدیران مالی هوشمندی باشند که حفظ جریان نقدی و پرداخت به‌موقع صورت‌حساب‌ها را تضمین نمایند. در زمینه‌ی مدیریت هوشمندانه‌ی پول دو وجه وجود دارد:

  1. پولی که به ازای عرضه‌ی محصولات و خدماتتان دریافت می‌کنید (درآمد).
  2. پولی که برای تامین کالا، پرداخت دستمزد و سایر موارد لازم به منظور حفظ فعالیت کسب‌و‌کار صرف می‌نمایید (مخارج).


۵. فروش را هدف اصلی قرار دهید

فروش

کارآفرین کسب‌و‌کار خانگی باید همیشه به یاد داشته باشد که بازاریابی و فعالیت‌های تبلیغاتی علی رغم هزینه، دقت و هدف گذاری مناسب، تا زمانی که به یک نکته‌ي مهم یعنی درخواست فروش بی‌توجهی نماید، کاملا بی‌ارزش خواهدبود. این حرف به آن معنا نیست که یک فروشنده‌ی خوب، یک بازاریاب باهوش یا یک متخصص روابط عمومی اصلا دارایی‌های فوق‌العاده‌ای برای کسب‌و‌کار شما نیستند. اما اگر شما فعالانه از مشتری نخواهید که محصول شما را بخرد، همه‌ی این مهارت‌ها بیهوده خواهندبود.



۶. به یاد داشته باشید که همه چیز به مشتری ختم می‌شود

مشتری‌محوری

موفقیت در کسب‌و‌کار خانگی تنها در گرو قیمتی که شما در قبال ارائه‌ی محصولات و خدمات خود دریافت می‌کنید نیست. همچنین کسب‌و‌کار خانگی به رقابت و از سر راه برداشتن رقبا محدود نمی‌شود. سرنوشت کسب‌و‌کار خانگی فقط و فقط در دستان مشتریان قرار دارد. مشتریان تنها افرادی هستند که در نهایت تصمیم می‌گیرند کسب‌و‌کار شما رونق پیدا کند یا نابود شود. هر کاری که در کسب‌و‌کار خود انجام می‌دهید از جمله خط‌مشی، خدمات پس از فروش، روش‌های پرداخت، ساعات کار، کمپین‌ها و فعالیت‌های تبلیغاتی و وبسایت باید بر محور مشتری قرار بگیرد. علاوه بر این، شما باید شناخت کامل از تمامی وجوه مشتریان خود داشته باشید.


۷. به یک خودتبلیغ‌گر تبدیل شوید (مواظب باشید نفرت‌انگیز نشوید)

خود تبلیغ‌گر

یکی از بزرگ‌ترین افسانه‌ها درباره‌ی موفقیت شخصی یا موفقیت در کسب‌و‌کار این است که در نهایت کسب‌و‌کار، توانایی‌های شخصی، محصولات و خدماتی به چشم می‌آیند و مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرند که مشتریان برای خرید محصولات شما درِ خانه‌تان را از جا بکَنَند. اما اگر کسی نداند که شما چه کسی هستید، چه می‌فروشید و چرا باید از شما خرید کرد، این اتفاق نخواهد افتاد.

خود‌تبلیغی یکی از سودمندترین و متاسفانه کم‌استفاده‌ترین ابزارهای بازاریابی است که بخش اعظمی از صاحبان کسب‌و‌کارهای خانگی در اختیار دارند.



۸. تصویری مثبت از کسب‌و‌کار خود به نمایش بگذارید

تصویر کسب‌و‌کار

این فرصت برای شما وجود دارد که تاثیری به‌یاد‌ماندنی و مثبت بر افرادی بگذارید که قصد دارید با آنها کار کنید. صاحبان کسب‌و‌کار خانگی‌ باید همیشه نهایت تلاش خود را به کار گیرند تا حرفه‌ای‌ترین تصویر ممکن را از کسب‌و‌کار خود به نمایش بگذارند. بیشتر صاحبان کسب‌و‌کار دارای دفتر کار زیبا یا فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های شیک نیستند تا از این طریق بتوانند مشتریان خود را تحت تاثیر قرار دهند. در عوض، آنها هنگام خلق یک تصویر حرفه‌ای برای کسب‌و‌کارشان باید بر تخیل، خلاقیت و توجه به کوچک‌ترین جزئیات متکی باشند.



۹. مشتریان خود را بشناسید

شناخت مشتریان

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی و مورد توجه‌ترین مزیت رقابتی که کارآفرینان خانگی نسبت به رقبای بزرگ‌تر خود دارند این است که آنها می‌توانند به صورت کاملا شخصی به مشتریان خود توجه و رسیدگی کنند. مشتریان از این تکنولوژی‌های جدید منزجرکننده که به شما خبر می‌دهند اطلاعات شما در جایی در کامپیوتر ثبت شده و باید بازیابی شود یا به شما می‌گویند که برای تماس با فلان دپارتمان فلان عدد را وارد کنید که در نهایت روی پیغام‌گیر صوتی هستند و علی رغم گذاشتن پیام، هیچ پاسخی دریافت نخواهند کرد خسته و عصبانی هستند.

شما به عنوان صاحب یک کسب‌و‌کار خانگی شخصا می‌توانید پاسخ تماس‌های تلفنی را بدهید، با مشتریان آشنا شوید، به امور شخصی آنها رسیدگی کنید و با این کار مشتری را برای دفعات بعد هم به سمت خود معطوف نمایید. در چنین شرایطی، علاوه بر کسب مشتریان جدید، نظر مشتریان فعلی بیشتر به شما جلب می‌شود، عملکرد بهتری در دراز مدت از خود برجای می‌گذارید و این توجه فردی شما در این دنیای مدرن فناوری‌های جدید، بیشتر مورد تقدیر قرار گرفته و به خاطر سپرده می‌شود.

۱۰. با استفاده از فناوری‌های جدید به کسب فرصت رقابتی برابر بپردازید

فناوری

شما همواره باید از افتادن در دام دنیای فناوری‌های جدید اجتناب کنید اما از طرف دیگر باید از نحوه‌ی کسب مزیت از طریق استفاده از آنها به خوبی آگاهی داشته باشید. یکی از جنبه‌های شگفت‌انگیز اینترنت این است که یک یا دو نفر که به کسب‌و‌کار در یک زیرزمین مشغول هستند می‌توانند از طریق یک وبسایت فوق‌العاده، صاحب یک شرکت ۵۰ میلیون دلاری باشند و هیچ کسی تفاوت آن را احساس نکند. اطمینان حاصل کنید که منطبق با نیازهای خود با دنیای فناوری‌های جدید آشنایی دارید. بهترین فناوری آن است که به شما یاری می‌رساند نه اینکه فقط برای اطرافیانتان چشمگیر باشد.

 برگرفته از: entrepreneur.com

این مطالب را نیز ببینید!

استارتاپ ویکند چیست؟

آیا تا به حال به راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی فکر کرده اید؟ آیا برای شما پیش آمده است ایده ای داشته باشید و بخواهید آن را به یک طرح تجاری تبدیل کنید اما امکان آن نبوده است؟ چطور می توان یک ایده راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی را در ذهن به شکل درست و علمی رشد داد؟ جوابش ساده است شما نیز یک استارتاپی شوید!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 2 =