خانه / بازاریابی / بازاریابی برون گرا / اینفلوئنسر مارکتینگ، واژه ای قدرتمند در بازاریابی

اینفلوئنسر مارکتینگ، واژه ای قدرتمند در بازاریابی

چیزی که در دنیای امروز و در زمینه تبلیغات زیاد میشنویم این است که گفته میشود بازاریابی دهان به دهان یکی از بهترین و تأثیر گذارترین روش های بازاریابی است چرا که روشی است که افراد به بهترین شکل ممکن میتوانند محصولات خود را به دیگران معرفی کنند.

از طرفی صاحبان مشاغل، خدمات و تبلیغات به  اهمیت و قدرت شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام به عنوان ابزاری آنلاین و البته آسان برای انجام امور بازاریابی، همچنین ارتباط با مشتریان توجه فراوان دارند، چرا که به این نکته پی برده اند که افراد در فضای مجازی در مورد همه چیز صحبت میکنند و با استفاده از راهکارهای هوشمندانه میتوانند افراد را ترغیب کنند که درباره کالا و خدمات آنها صحبت کنند و آن را به دیگران نیز توصیه نمایند.
اما در فضای مجازی و بخصوص شبکه های اجتماعی چگونه میتوان تبلیغات دهان به دهان انجام داد؟

اینفلوئنسر چیست (کیست) ؟

اینفلوئنسرها افرادی هستند که در شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها فعال هستند و میتوانند تبلیغاتی که نمیتواند بصورت دهان به دهان در فضای مجازی به گردش در آید را بشکلی متمرکز انجام دهند و بعنوان حامی یک برند تبلیغ کنند.
در واقع اینها اشخاص سومی هستند که از برند حمایت میکنند و از این طریق طرفداران خود را به سمت آن برند سوق میدهند، چرا که آنها از جنس خود مردم هستند و با تعاملی که با مخاطبان خود برقرار میکنند میتوانند تأثیر گذاری بالایی بر انتخاب آنها داشته باشند.
در تعریفی کوتاه میتوان گفت اینفلوئنسر مارکتینگ، استفاده از افراد تأثیر گذار برای بازاریابی محصول و خدمات مورد نظر می باشد.
بسیاری از افراد یا برندها با افزایش تعداد فالوورهای خود در شبکه های اجتماعی برند خود را بیش از پیش مطرح میکنند که البته این امر مستلزم تولید محتوای مطلوب می باشد، چرا که در غیر اینصورت با چالش مواجه خواهند شد.

مردم به صحبت های شخص سوم بیشتر اعتماد میکنند

اما چیزی که باعث شده امروزه به اینفلوئنسرها به دید یک کانون تبلیغاتی خوب در فضای وب و شبکه های اجتماعی دقت شود این است که مردم به صحبت های شخص سوم بیشتر اعتماد میکنند تا یک برند، چرا که افراد بدنبال صداقت هستند و اینفلوئنسرها به دلیل اینکه به افراد نزدیک و به زندگی شان وارد شوند، به نوعی صداقت را به آنها هدیه میکنند.
پیشنهاد اعتماد
مثلا زمانی که قرار است از محصولات یک برند خرید کنید، اگر پیشنهاد اعتماد به آن برند را از جانب یک دوست دریافت کنید بیشتر مایل به خرید هستید تا زمانیکه شخصا با آن برند مواجه می شوید.
شهرت و محبوبیت
حال تصور کنید که اینفلوئنسرها دارای تعداد بی شماری مخاطب (فالوور) هستند که با استفاده از آنها مخاطبان و شبکه ای از مخاطلبان آنها به سمت یک برند هجوم می آورند تا به بهترین شکل ممکن در فضای مجازی دیده شود و بدنبال آن فروش بیشتر و بهتر محصولات را بهمراه خواهد داشت، چرا که این مخاطبیان از تجربیات خرید خود برای طرفداران و مخاطبین خود خواهند گفت و بدین طریق یکی از بهترین انواع تبلیغات دهان به دهان در فضای وب را رقم میزنند. در درجه اول تأثیر گذاری اینفلوئنسر بر اساس شهرت و محبوبیت آنها رخ میدهد.
شبکه های اجتماعی
این روش، بخصوص امروزه که اکثر افراد دارای تلفن های همراه با قابلیت های پیشرفته هستند و همچنین استفاده گسترده از فضای وب و شبکه های اجتماعی فراگیرتر از گذشته می باشد، بسیار کاربردی است. چرا که افراد دوست دارند به روش های خود در مورد برند مورد نظرشان اطلاعات کسب کنند و از کسانی که مورد اعتمادشان هستند (اینفلوئنسر) در مورد آن برند اطلاعات بدست آورند.
استفاده از مناسب تربن اینفلوئنسر
وقتی که از اینفلوئنسر مناسب و مرتبط با محصول یا خدمات استفاده شود، آنها محتوایی مناسب و در خور آن برند یا توصیه مثبت و تأثیر گذار خود را در برابر دید مخاطبان هدف قرار میدهند به شکلی که حتما دیده یا شنیده شود و در مرکز توجه قرار گیرد و آنگاه فروش و رقابت به جهت خرید یا استفاده از خدمات بینظیر است.
در واقع آنها (اینفلوئنسرها) بر اساس شخصیت خود بهمراه محتوایی که تولید میکنند پایگاه طرفداران یک برند یا خدمات را ایجاد کرده و بر آن تأثیر میگذارند.
اینفلوئنسرها فالو می شوند
این افراد خود را به مخاطبانشان تحمیل نمیکنند، بلکه مخاطبانشان با میل خود اخبار مرتبط با  آنها را فالو میکنند تا راجع به آن بیشتر بدانند.بدین گونه میتوان به مشتریانی دست پیدا کرد که از نظر مسافتی دور هستند، اما میتوانند به مشتریانی وفادار تبدیل شوند.
بهره گیری از اینفلوئنسر
بعنوان مثال یک شرکت طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان نیاز دارد تا نحوه دکوراسیون داخلی، ظرافت، کیفیت و نمونه کار خود را به دید مخاطبان هدف برساند و از این طریق مشتری جذب کند. تصور میکنید چگونه میتواند از اینفلوئنسر مارکتینگ بهره گیرد؟
در اختیار داشتن بازار هدف
یک روش، استفاده از اینفلوئنسرهایی است که در فضای مجازی و در زمینه املاک فعالیت میکنند و هر روزه مخاطبان زیادی دارند که بدنبال خرید، فروش یا تعمیر ملک خود هستند.پس یک بازار هدف مطلوب در اختیار دارد و میتواند تأثیر گذاری و تعامل مورد انتظار را به همراه داشته باشد.
با بهره گیری اینفلوئنسر از یک محتوای خوب و اعتبار خود در زمینه مشاوره مسکن در فضای مجازی، مخاطبان هدف به مشاهده تصاویر یا محتوای تولید شده میپردازند و بصورت آزاد تصمیم میگیرند که از خدمات آن شرکت بهره مند گردند، یا فعالیت های آن را دنبال کنند.
استفاده از سلبریتی ها
یا این برند میتواند از افراد معروف مانند بازیگران یا افراد مشهور بهره گیرد که به عنوان مثال از خدمات آن شرکت بهره مند شده اند و رضایتمندی و تجربه استفاده از خدمات خود را در اختیار طرفداران خود قرار میدهند. که البته تأثیر گذاری این روش از روش اول ضعیف تر است، چرا که در روش اول بازار هدف تخصصی است.
مشاهده شخص مورد اعتماد در یک صف طولانی
استفاده از اینفلوئنسر ها همانند تشکیل صف جلوی یک رستوران است، که هر چه آن صف طولانی تر باشد نگرش ما نسب به آن رستوران مثبت تر خواهد شد، و این بینش برای ما ایجاد میشود که حتما این رستوران از کیفیت بالایی برخوردار است. حال اگر در صف مذکور افراد را بشناسیم این بینش در ذهن ما بیشتر تقویت میشود و اگر همان افراد رستوران مورد نظر را پیشنهاد کنند بصورت حتم ما نیز از آنها پیروی میکنیم.
در دنیای واقعی و نه مجازی می توان به  استفاده از افراد مشهور مانند ورزشکاران یا هنرمندان سینما و تلویزیون برای تبلیغ کالا یا خدمات اشاره کرد که البته در عصر حاضر این افراد در فضای مجازی به عنوان اینفلوئنسر نیز فعالیت میکنند.
چگونه اینفلوئنسر مناسب برای تبلیغات را انتخاب کنیم؟
در ابتدا بایستی اینفلوئنسری انتخاب شود که در صنعت آن برند دارای شهرت یا اعتبار باشند. همانند پوشاک ورزشی که از ورزشکاران بنام استفاده میکنند. اما اگر برند در صنعتی فعال باشد که صاحب نظری نداشته باشد دو راه پیش رو دارد.

اسپانسر شوید

یکی اینکه می تواند از بازیگران یا خوانندگان استفاده کند، که در این صورت برند مورد نظر حکم اسپاسنر یا حامی را به عهده دارد و فعالیت آن اینفلوئنسر در جامعه حالت تبلیغاتی پیدا می کند.

افراد معروف و مورد پذیرش جامعه

راه بعدی این است که از افراد معروف محلی به عنوان اینفلوئنسر استفاده کرد، چرا که این افراد مورد پذیرش جامعه هستند و دید تبلیعاتی وجود ندارد و البته تأثیر گذاری افزایش می یابد. مثل زمانی که یک فرد مورد حمایت جامعه با تهیه محتوای بصری از اقامت در یک هتل طرفداران خود را به استفاده از آن مکان سوق میدهد.
این روش مزیتهای اقتصادی بالایی دارد به شکلی که اثر بخشی بالای این روش باعث مزیت رقابتی آن نسبت به اسپانسر شدن، تبلیغات محیطی، تبلیغات آنلاین و دیگر شیوه های تبلیغاتی شده است.

اینفلوئنسر میزان بازگشت سرمایه را افزایش میدهد

و نکته آخر اینکه اینفلوئنسرها برای خدماتی که ارائه می کنند هزینه دریافت میکنند که البته اگر به این نکته بیاندیشیم که با انتخاب اینفلوئنسر مناسب و پرداخت هزینه به چه بازار بزرگی از مشتریان هدف دست خواهیم یافت بدون شک از این مهم در تبلیغات شبکه های اجتماعی غافل نخواهیم شد.
منبع: کسب و کار نیوز

این مطالب را نیز ببینید!

خطر تهدید ۴۰۰ میلیون کارت بانکی

در حالی تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیون کارت بانکی صادر شده که به طور حتم امنیت استفاده از آنها در اولویت قرار دارد. به اعتقاد برخی کارشناسان این کارت‌ها از امنیت بالایی برخوردار نبوده و احتمال هک شدن آنها وجود دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 5 =