خانه / مدیریت / مشتری در EC / ۵ ویژگی نهایی کسب و کار موفق

۵ ویژگی نهایی کسب و کار موفق

۲۱. محیط کار خود را با هدف موفقیت طراحی کنید

محیط کاری

محیط کاری خود را به گونه‌ای طراحی کنید که متضمن حداکثر عملکرد شخصی و بهره‌وری باشد و در صورت لزوم حرفه‌ای‌گری را به مشتریان حاضر در آن محیط به نمایش بگذارد. تا حد امکان، از تبدیل کردن گوشه‌ی اتاق یا اتاق‌خواب خود به دفتر کار اجتناب کنید. در شرایط ایده‌آل، شما یک اتاق جدا لازم دارید تا فعالیت‌های کاری خود را حداقل در ساعات کاری، از امور مربوط به خانواده جدا کنید. یک خلوتگاه، اتاق اضافه، زیرزمین یا پارکینگی که تغییر کاربری داده شده همگی گزینه‌های مناسبی برای دفتر کار خانگی شما هستند. اگر چنین شرایطی برای شما وجود ندارد، باید به روشی مثلا پارتیشن‌بندی کاربری اتاقتان را عوض کنید یا فعالیت‌های کسب‌و‌کار خود را به ساعاتی از روز موکول کنید که کسی در خانه نباشد.

۲۲. سازمان‌یافته و مرتب باشید

سازمان‌یافتگی

سازمان‌یافتگی به این معنا نیست که شما از چه نوع فایلی استفاده می‌کنید یا آیا کاغذهایتان را روی میز رها می‌کنید، سازمان یافتگی یعنی مدیریت کسب‌وکار. یعنی داشتن ساختاری نظام‌مند برای انجام کارها. بنابراین، شما رویه‌ای را ایجاد می‌کنید که توسط آن می‌توانید بنا بر زمان کاری روز، خواه سه ساعت برای کار پاره‌وقت یا هفت ساعت برای کار تمام‌وقت، به اهدافتان دست پیدا کنید. در واقع، شما باید سیستم‌ها و رویه‌هایی برای هر فعالیت کسب‌وکاری خود توسعه دهید. چیزهای کوچکی مثل تهیه یک لیست فعالیت در پایان هر روز یا هفته‌ی کاری، به شما کمک خواهد کرد تا ابتدا به فعالیت‌های مهم‌تر رسیدگی کنید. تهیه یک تقویم کاری، نه چند تقویم برای فعالیت‌های شخصی یا کارها، تضمین می‌کند تا کارها را طبق برنامه انجام دهید و به قرار ملاقات‌ها سر موعد مقرر برسید. وارد کردن فعالیت‌های خانوادگی و شخصی به تقویم کاری نیز اهمیت زیادی دارد تا بدین ترتیب کار و برنامه‌های شما بر طبق یک تقویم واحد صورت بگیرد.

۲۳. اوقات فراغت داشته باشید

اوقات فراغت

وسوسه‌ی کار کردن در ۲۴ ساعت روز در بعضی از صاحبان کسب‌و‌کار خانگی وجود دارد. شما مدیری ندارید که به شما بگوید وقتش شده که به خانه بروید چون توان پرداخت پول اضافه‌کاری شما را ندارد. هرکسی که در خانه کار می‌کند باید یک برنامه‌ی کاری مرسوم داشته باشد که باید در آن زمان استراحت و وقت ناهار به علاوه‌ی روزهای تعطیلی و تعطیلات برنامه‌ریزی شده در نظر گرفته شود. به محض شروع کسب‌و‌کار خانگی خود، این برنامه‌ی زمان‌بندی را تهیه کنید. مطمئنا، برنامه‌ی شما باید به قدر کافی منعطف باشد. شما نباید هر ساعت روز خود را پر کنید. یک یا دو ساعت را به عنوان ساعت پشتیبان خالی بگذارید. کار مداوم و بدون تفریح به سرعت باعث خستگی و فرسودگی شما می‌شود و بدخلقی چیزی نیست که مشتری از شما انتظار داشته باشد.

۲۴. وظایف خود را محدود نگه دارید

محدود کردن وظایف

برای بسیاری از صاحبان کسب‌وکار دشوار است که به همه‌کاره بودن دچار نشوند. آنها سعی می‌کنند در کسب‌و‌کارشان تا حد امکان به همه‌ی وظایف رسیدگی کنند. توانایی انجام چندین وظیفه در واقع خصوصیت مشترک کارآفرینان موفق است. هر از گاهی شما باید گامی به عقب بگذارید و نگاهی به کار خود بیاندازید تا ببینید چه چیزی به نفع کسب‌و‌کار شما و خود شما در دراز مدت خواهد بود. بسیاری از کارآفرینان موفق در بیان تجربیات خود گفته اند که آنها هنگام شروع به خوبی می‌دانستند که در انجام چه وظایفی ماهر هستند و چه وظایفی را باید به دیگران واگذار کنند.

۲۵. دائما پیگیر باشید

پیگیری

برقراری ارتباط و پیگیری امور مشتریان بالفعل و بالقوه و متحدان تجاری باید به فکر و ذکر هر صاحب کسب‌و‌کاری تبدیل شود. پیگیری مستمر و دائم شما را قادر می‌سازد تا مشتریان بالقوه را به بالفعل تبدیل کنید، سودآوری بیشتری داشته باشید، ارزش بیشتری در خرید مشتریان موجود ایجاد کنید و روابط کاری قوی‌تری با تامین‌کنندگان و تیم مرکزی کسب‌و‌کار خود برقرار سازید. پیگیری در خصوص مشتریان موجود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کار اصلی پس از فروش به مشتریان آغاز می‌شود. فروش محصولات و خدمات کار ساده‌ای است اما حفظ مشتریان و بازگشت آنها نیازمند تلاش و کوشش هرچه بیشتر خواهد بود.

 

برگرفته از: entrepreneur.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =